Po Konferencji
6 kwietnia 2024 r. odbyła się druga z cyklu Kultura Innowacji w Edukacji konferencja naukowa pt. Zmiana edukacyjna, która ma znaczenie. Z doświadczeń Wiosny Edukacji. Wydarzenie to zostało zorganizowane przez Katedrę Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji przy współpracy z Przedstawicielkami Wiosny Edukacji. Odbyło się ono w ibliotece UKW i zostało objęte honorowym patronatem przez JM Rektora UKW, prof. dr. hab. Jacka Woźnego i Dziekan Wydziału Pedagogiki UKW, prof. dr hab. Helenę Ostrowicką.
Program konferencji obejmował trzy sesje plenarne, sesję Innowatorek i Innowatorów oraz panel dyskusyjny. W sesji pierwszej Prelegentki stworzyły przestrzeń kulturową dla zastanowienia się nad znaczeniem teorii dla procesu opisywania i wyjaśniania pewnych procesów, aspektów, kategorii związanych ze zmianą edukacyjną. Sesje druga i trzecia pozwoliły Uczestniczkom i Uczestnikom wydarzenia poznać filozofię Wiosny Edukacji. Było to możliwe dzięki zaangażowanemu udziałowi Ambasadorek i Eduzmieniaczek związanych z ruchem Wiosna Edukacji. Sesje Innowatorek i Innowatorów były wymianą „dobrych praktyk”, którymi podzieliły się Uczestniczki konferencji, zmieniające codzienność edukacyjną dzięki własnej działalności. Na podsumowanie dnia, postawienie pytań i wspólny namysł pozwolił Uczestniczkom i Uczestnikom panel dyskusyjny.
Przez cały czas trwania wydarzenia dostępna była sesja posterowa. Zainteresowane osoby mogły nie tylko zapoznać się z przygotowanymi plakatami prezentującymi określony problem edukacyjny, ale także porozmawiać z ich Autorkami i Autorami.
Konferencja była przestrzenią dla wymiany doświadczeń naukowo – badawczych i aplikacji edukacyjnych, innowacyjnych modeli i rozwiązań, testowanych z sukcesem w Polsce. Główną kategorię, wokół której była budowana narracja konferencji, stanowiła innowacja w edukacji rozpatrywana zarówno jako proces zmiany, jak i program zmiany. Podmiotem refleksji była/był nauczycielka/nauczyciel – ambasadorka Wiosny Edukacji, innowatorka/innowator, przedmiotem – jej/jego nowatorstwo pedagogiczne, które jest podstawą zmiany i rozwoju kultury szkoły.
Zamierzeniem organizatorów konferencji było spotkanie teoretyków i praktyków, stąd adresatami konferencji byli zarówno badacze, jak i refleksyjne nauczycielki, refleksyjni nauczyciele, innowatorki, innowatorzy, twórczynie i twórcy autorskich koncepcji edukacyjnych.